27 april 2022

Ontwerpen door meerbegaafde vierdeklassers

Het was ergens in februari dat onze vierdeklassers een keuze kregen uit verschillende ” ontwerpvragen ” .

Deze ontwerpvragen werden hen aangeboden binnen verschillende onderwerpen en thema’s zoals ruimte, natuur, milieu, wiskunde, taal, geschiedenis,…

We zorgden voor  ontwerpvragen die zorgden voor  een goed ontwerpproces waarbij we willen zorgen voor een concreet doel. Hoe zij het doel moeten bereiken wordt open geformuleerd want een  gesloten vraag beperkt het denken van de leerlingen alsnog of de leerlingen worden onbedoeld in een bepaalde richting gestuurd en dat is nou net NIET de bedoeling van onze kangoeroe- lessen.

Hoe raar het ook was maar blijkbaar hebben we in onze vierdeklasser veel interesses in natuur en milieu … en waagden ze zich aan o.a.aan :

  •  het ontwerpen van  één voederplaats waar eekhoorns, reigers en wilde zwijnen worden bijgevoerd en  er rekening mee moesten houden dat sommige dieren de andere ook lusten! Opzoeken op internet was de boodschap… Als kers op de taart werd ook hun talige creativiteit getoetst en moesten ze een grappig verhaal bedenken bij  deze 3 diersoorten die tegelijkertijd komen eten bij de voedertafel. Ze kunnen met elkaar praten. Ze hebben allemaal een avontuur beleefd…
  • het ontwerpen van een dierentuin met 10 dieren en maaaar 7 hokken. De uitdaging was dat ze ze zo bij elkaar moesten zetten dat het klopt. Ze mogen elkaar bijvoorbeeld niet opeten. Ook de klimaten van de hokken moesten kloppen. Zo mogen de leeuwen niet naast de pinguïns want dan hebben de leeuwen het koud of het ijs van de pinguïns smelt 🙂 .Welke dieren mogen in dezelfde hokken ? Wie zou wie kunnen opeten ? …. Onze ICT- coördinator weet dat zijn tablets goed gebruikt worden 😉 en de leerlingen deden verbazende ontdekkingen die ze zoals ze zelf zeiden ” Ma juf, dat wist ik echt niet he !!!! Amaaai…. ik dacht dat … “

Er was er eentje die het liever technisch had ( misschien een ingenieur in spe 🙂  en zij stelde zich voor te wonen in een dorpje onderaan een berg maar haar huis stond nu net op de top van die berg !  Ze had enkel een badkuip, een surfplank , een deur en een dekbed ter beschikking om een passend vervoermiddel te ontwerpen om de berg af te dalen maar ook om zonder inspanning weer naar boven te geraken… Toppunt was dat er ook nog eens 3 vrienden op bezoek kwamen en ze samen naar beneden moesten met deze materialen. Hoe kon ze nu met enkel haar badkuip toch als snelste beneden geraken ?

Onze vierdeklassers brachten alweer een staaltje van creativiteit aan de dag en lieten hun hersenspinsels werken om aan hun nieuwe uitdaging vorm te geven met onvoorstelbare creatieve ontwerpen en verhalen als resultaat.