Kangoeroes ontmoeten de Moendoes

Tijdens dit project van een aantal maanden maakten de leerlingen van de kangoeroeklas van het tweede tot en met zesde leerjaar kennis met het doen van wetenschappelijk onderzoek. Tijdens dit project ging het niet over ” VEEL LEREN ” maar juist om nieuwsgierigheid, creativiteit en logisch redeneren. Het draagt zo bij tot het bereiken van een aantal eindtermen in het basisonderwijs, zowel vakspecifieke (wetenschappen en techniek; mens en maatschappij) als leergebied overschrijdende (ICT, leren leren) eindtermen. De lessen waren uitermate geschikt als startpunt voor onderzoekend leren.
Het project startte met een verhaal over drie wetenschappers die op de planeet Moendoes terechtkomen en daar kennismaken met de bewoners, de Moendianen. Vervolgens gingen de leerlingen zelf aan de slag en probeerden zij aan de hand van figuren, teksten en andere bronnen allerlei vragen over Moendoes te beantwoorden. Een ontdekkingsreis in de kangoeroeklas dus.
Dit project werd afgesloten met het ontwerpen en creëren van een ontdekdoos van hun meest boeiende deel van het project.
Prenten , diagrammen en teksten





























Het derde leerjaar aan het werk…


Het vierde leerjaar aan het werk met de opdrachtkaarten


Het vijfde en zesde leerjaar aan het werk met de opdrachtkaarten




Via een stappenplan op weg naar een leerrijke ontdekdoos


Het werken aan de ontdekdoos







De mooie resultaten



















