20 november 2019

Kangoeroe- werking

Onze school zet zich ten volle in voor een brede differentiatie. Dit maakt deel uit van onze ruime visie op zorg. Binnen de klasdifferentiatie is er ruimte voor remediëring en herhaling, maar ook voor verbreding en verdieping.
Voor sommige kinderen volstaat dit niet. Hij/zij heeft nood aan meer uitdaging omdat het sommige leerinhouden in de klas te makkelijk vindt. Daarom startten we dit schooljaar met kangoeroewerking: via zelfontdekkend leren hopen we in de kangoeroeklas de leergierigheid te bevredigen en de verveling tegen te gaan.

Binnen het cognitieve bieden we vooral uitdagingen aan waarmee we tegemoet willen komen aan de sterke exploratiedrang en de snelgroeiende leerhonger. Dit gebeurt onder meer door projectwerk, het uitvoeren van proefjes, het opzoeken van informatie, creatief denken, programmeren, enz.

Maar ook het socio-emotionele aspect is heel belangrijk: via uitdagende strategiespellen en smartgames leren ze samenspelen en omgaan met winnen of verliezen. 

Doelen:

  1. Leren communiceren.
  2. Informatie verwerken.
  3. Initiatief nemen.
  4. Omgaan met winnen en verliezen.
  5. Samenspelen.
  6. Creatief denken stimuleren.
  7. Presenteren.